afif-kusuma--IKyJb2Qvyw-unsplash

Tesla zapowiada rewolucyjną baterię. Tajne akumulatory Tesli mają na celu przerobienie matematyki dla samochodów elektrycznych i sieci.

(Reuters) – Tesla Inc ( TSLA.O ), producent samochodów elektrycznych, planuje wprowadzić nowy, niedrogi akumulator o długiej żywotności do swojego sedana Model 3 w Chinach pod koniec tego roku lub na początku następnego, który według niego przyniesie koszty pojazdów elektrycznych zgodne z modelami benzynowymi i pozwalają akumulatorom EV na drugie i trzecie życie w sieci elektrycznej.

Elon Musk, dyrektor generalny Tesli, od miesięcy dokucza inwestorom i rywalom, obiecując ujawnić znaczny postęp w technologii akumulatorów podczas „Dnia baterii” pod koniec maja.

Nowe, niedrogie akumulatory zaprojektowane z myślą o zużyciu miliona mil i umożliwiające sprzedawaniu elektrycznego Teslasa z zyskiem za tę samą cenę lub mniej niż pojazd z benzyną to tylko część programu Musk, ludzie znający plany powiedział Reuterowi.

Dzięki globalnej flocie ponad 1 miliona pojazdów elektrycznych, które są w stanie łączyć się z siecią i dzielić się nią z siecią, celem Tesli jest osiągnięcie statusu firmy energetycznej, konkurującej z takimi tradycyjnymi dostawcami energii, jak Pacific Gas & Electric ( PCG_pa. A ) i Tokyo Electric Power ( 9501.T ), podały te źródła.

Nowa bateria „miliona mil” w centrum strategii Tesli została opracowana wspólnie z chińską firmą Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) ( 300750.SZ ) i wdraża technologię opracowaną przez Teslę we współpracy z zespołem akademickich ekspertów ds. Baterii rekrutowanych przez Muska, trzy powiedzieli ludzie znający ten wysiłek.

Ostatecznie ulepszone wersje akumulatora, o większej gęstości energii i pojemności magazynowania, a nawet o niższych kosztach, zostaną wprowadzone w dodatkowych pojazdach Tesli na innych rynkach, w tym w Ameryce Północnej, podają źródła.

Plan Tesli wprowadzenia nowej baterii jako pierwszej w Chinach oraz szersza strategia zmiany pozycji firmy nie były wcześniej zgłaszane. Tesla odmówił komentarza.

Nowe źródła Tesli będą opierać się na innowacjach, takich jak chemia akumulatorów o niskiej zawartości kobaltu i bez kobaltu, a także zastosowanie dodatków chemicznych, materiałów i powłok, które zmniejszą naprężenia wewnętrzne i umożliwią akumulatorom przechowywanie większej ilości energii przez dłuższy czas.

Tesla planuje również wdrożyć nowe, szybkie, wysoce zautomatyzowane procesy produkcji baterii zaprojektowane w celu zmniejszenia kosztów pracy i zwiększenia produkcji w ogromnych „terafabrykach” około 30-krotnie w stosunku do rozrastającego się „gigafabrykatu” Nevady – strategia przekazana analitykom pod koniec kwietnia autor: Musk.

Tesla pracuje nad recyklingiem i odzyskiem tak drogich metali, jak nikiel, kobalt i lit, poprzez spółkę zależną Redwood Materials, a także nad nowymi zastosowaniami akumulatorów pojazdów elektrycznych „drugiego życia” w systemach magazynowania sieci, takich jak Tesla zbudowany na południu Australia w 2017 roku. Producent powiedział również, że chce dostarczać energię elektryczną konsumentom i przedsiębiorstwom, ale nie podał żadnych szczegółów.

Reuters poinformował wyłącznie w lutym, że Tesla prowadził zaawansowane rozmowy na temat akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych CATL, które nie zawierają kobaltu, najdroższego metalu w akumulatorach EV.

CATL opracował również prostszy i tańszy sposób pakowania ogniw akumulatorowych, zwany ogniwem do opakowania, który eliminuje środkowy etap łączenia ogniw. Oczekuje się, że Tesla zastosuje tę technologię w celu zmniejszenia masy i kosztów baterii.

Źródła podały, że CATL planuje również dostarczyć Tesli w Chinach w przyszłym roku ulepszoną baterię niklowo-manganowo-kobaltową (NMC) o długiej żywotności, której katoda to 50% niklu i tylko 20% kobaltu.

Obecnie Tesla wspólnie z Panasonic ( 6752.T ) wspólnie z Panasonic ( 6752.T ) produkuje akumulatory niklowo-kobaltowo-aluminiowe na „gigafactory” w Nevadzie i kupuje akumulatory NMC od LG Chem ( 051910.KS ) w Chinach. Panasonic odmówił komentarza.

Podsumowując, postęp w technologii akumulatorów, strategia rozszerzenia sposobów wykorzystania akumulatorów EV i automatyzacja produkcji na ogromną skalę mają ten sam cel: przerobienie matematyki finansowej, która do tej pory spowodowała zakup samochodu elektrycznego droższe dla większości konsumentów niż trzymanie się emitujących węgiel pojazdów spalinowych.

„Musimy naprawdę upewnić się, że mamy bardzo stromy wzrost produkcji akumulatorów i nadal zwiększać koszt baterii na kilowatogodzinę – jest to bardzo fundamentalne i niezwykle trudne”, powiedział Musk inwestorom w styczniu. „Musimy skalować produkcję akumulatorów do szalonych poziomów, których ludzie nie są w stanie dziś pojąć”.

Tesla odnotowała zyski operacyjne przez trzy kwartały z rzędu, powodując prawie podwojenie ceny akcji w tym roku. Jednak ambitne plany ekspansji firmy Musk zależą od zwiększenia zarówno marży, jak i wielkości sprzedaży.

Wiele technicznych postępów dokonanych przez Teslę i CATL w chemii i projektowaniu akumulatorów powstało w małym laboratorium badawczym na Uniwersytecie Dalhousie w Halifax w Nowej Szkocji. Laboratorium prowadzone jest od 1996 roku przez Jeffa Dahna, pioniera w dziedzinie rozwoju akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych i magazynowania sieci.

Dahn i jego zespół rozpoczęli ekskluzywną pięcioletnią współpracę badawczą z Teslą w połowie 2016 r., Ale relacja sięga co najmniej 2012 roku.

Wśród najważniejszych wkładów laboratorium Dahna: dodatki chemiczne i nanotechnologiczne materiały, dzięki którym akumulatory litowo-jonowe są twardsze i bardziej odporne na stłuczenia, takie jak szybkie ładowanie, co wydłuża ich żywotność.

Jak podają źródła, koszt bezkobaltowych akumulatorów litowo-fosforanowych CATL spadł poniżej 80 USD za kilowatogodzinę, a koszt ogniw akumulatorowych spadł poniżej 60 USD / kWh. Akumulatory NMC o niskiej zawartości kobaltu firmy CATL kosztują prawie 100 USD / kWh.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej stwierdzili, że 100 USD / kWh dla akumulatorów to poziom, na którym pojazdy elektryczne osiągają zrównany poziom z konkurentami wewnętrznego spalania.

Ekspert ds. Akumulatorów Shirley Meng, profesor na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego, powiedział, że ogniwa NMC mogą kosztować nawet 80 USD / kWh po uwzględnieniu recyklingu i odzysku kluczowych materiałów, takich jak kobalt i nikiel. Baterie fosforanowe żelaza są bezpieczniejsze niż NMC może znaleźć drugie życie w stacjonarnych systemach magazynowania sieci, zmniejszając koszty wstępne tych akumulatorów dla nabywców pojazdów elektrycznych.

Dla porównania, nowe akumulatory o niskiej zawartości kobaltu, opracowywane wspólnie przez General Motors Co ( GM.N ) i LG Chem, nie powinny osiągnąć tych poziomów kosztów do 2025 r., Według źródła znającego pracę firm.

GM odmówił skomentowania swoich docelowych kosztów. Na początku tego roku powiedział tylko, że planuje „napędzać koszty ogniw akumulatora poniżej 100 $ / kWh” bez określania harmonogramu.

Źródło: https://www.reuters.com/article/us-autos-tesla-batteries-exclusive/exclusive-teslas-secret-batteries-aim-to-rework-the-math-for-electric-cars-and-the-grid-idUSKBN22Q1WC

Tagi: , , , , ,
poprzedni
następny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *