Dążąc do tego, by do 2024 r. Stać się bezemisyjnym, Oslo jest pierwszym miastem na świecie, które może się pochwalić siecią bezprzewodowych ładowanych akumulatorów samochodowych o dużej mocy.
W ramach projektu o nazwie EletcriCity stolica Norwegii połączyła siły z brytyjskim gigantem samochodowym Jaguar Land Rover, aby skonfigurować stacje ładowania dla floty taksówek w mieście, które umożliwią im bezprzewodowe i łatwe ładowanie bez konieczności zjeżdżania z trasy. Taksówki będą mogły ładować akumulatory przez cały dzień na stacjach pick-up i drop-off, czekając na następne opłaty.
Podkładki ładujące wbudowane w drogę zapewnią sześć do ośmiu minut jazdy samochodem na każde ładowanie, nawet o 50 kW. Nie są potrzebne żadne fizyczne połączenia. Zostaną zebrane statystyki dotyczące ilości i czasów ładowania, aby pomóc w ustaleniu optymalnych harmonogramów ładowania.
We wspólnym projekcie uczestniczy również Momentum Dynamics, amerykańska firma zajmująca się technologią ładowania indukcyjnego ; Fortum Recharge, fińskie przedsiębiorstwo zajmujące się czystą energią; oraz Cabonline, największa usługa flot taksówkowych w krajach skandynawskich.
Norwegia jest głównym światowym liderem w ruchu ekologicznym. Rząd wyznaczył datę docelową na 2025 r., Aby zakończyć sprzedaż wszystkich nowych pojazdów napędzanych benzyną, a kraj przejdzie na samochody bezemisyjne. W ubiegłym roku prawie połowa nowych samochodów sprzedawanych w Norwegii była elektryczna. Najlepiej sprzedającym się samochodem był Tesla Model 3, elektryczny samochód o zasięgu 322 mil w modelach dalekiego zasięgu.
Odpowiednio, Tesla został nazwany na cześć wynalazcy, inżynier elektryk , inżynier mechanik i futurysta Nikola Tesla, którego badanie dynamiki prądów przemiennych, elektromagnetyzmu i energii elektrycznej ponad 120 lat temu podwaliny dzisiejszej ładowania bezprzewodowego wszystko od smartfonów samochody.
Jaguar Land Rover dostarczy 25 modeli I-PACE flocie taksówek Cabonline, które zostaną doposażone w odbiorniki ładunku indukcyjnego produkowane przez Momentum Dynamic. I-PACE Jaguara to pierwszy w pełni elektryczny SUV klasy premium. Został nazwany Światowym Samochodem Roku 2019 przez jury 82 międzynarodowych dziennikarzy motoryzacyjnych z 24 krajów.
Ogłaszając projekt w czwartek na swojej stronie internetowej, Jaguar stwierdził: „Partnerstwo Oslo ElectriCity jest częścią ambicji Jaguar Land Rover, aby uczynić społeczeństwa zdrowszymi i bezpieczniejszymi, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji. Dostarczane poprzez nieustanne innowacje w celu dostosowania swoich produktów i usług do szybko zmieniającego się świata , firma koncentruje się na osiągnięciu celu zero, przyszłości zero emisji, zero wypadków i zero zatorów ”.
Według Andy’ego Dagi, CEO Momentum Dynamics, chodzi o prostotę.
„Nie jest wymagana żadna interakcja człowieka. Po prostu parkujesz nad padem” – powiedział. „Nawet nie musisz w ogóle myśleć o ładowaniu. To sprawia, że połączenie automatycznie.”
Zauważył również, że ekonomia jest również kluczowym czynnikiem.
„Taksówki nie radzą sobie na jednym ładowaniu dziennie. Muszą być w służbie” – powiedział. „Jeśli nie są w służbie, nie zarabiają pieniędzy”.
Projekt ElectriCity może znacznie przyczynić się do globalnych wysiłków na rzecz zminimalizowania i ewentualnie wstrzymania wykorzystania paliw kopalnych na potrzeby transportu. Ładowanie indukcyjne ma oczywiste zalety polegające na przyczynianiu się do w pełni autonomicznych samochodów przyszłości, nieobciążonych koniecznością zatrzymywania lub podłączania kabli do ładowania, oraz promowaniu produkcji mniejszych, lżejszych akumulatorów, które nie będą wymagały olbrzymich pojemności, jakie obecne są w akumulatorach, gdy stacje indukcyjne zostaną uruchomione powszechnie dostępny.
Jednak deweloperzy czekają na pewne wyzwania: pomimo znacznego wzrostu wydajności energetycznej ładowanie indukcyjne nadal pozwala na znaczne straty energii z powodu strat mocy podczas ładowania. Ponadto wdrożenie stacji ładowania wzdłuż infrastruktury danego kraju będzie wiązało się z ogromnymi kosztami, szczególnie trudnymi w okresie ograniczenia ekonomicznego z powodu COVID-19. Konieczne będą dalsze badania w celu zbadania potencjalnego wpływu na kierowców, a także na dziką przyrodę promieniowania pochodzącego ze stacji ładowania.
Źródło: https://techxplore.com/news/2020-06-norway-wireless-network-jaguar-taxis.html; Peter Grad
Obraz: https://unsplash.com/@starpollen